Exkluzív interjú Thea Soti énekesnővel a Nanaya magyarországi koncertturnéja elé
A 2000-es évek második felében bejött hozzám a Bartók Rádióba egy vajdasági lány, aki épp akkor végzett a Kőbányai Zenei Stúdió jazz zongora szakán és „,mélyinterjút” készített velem szakdolgozatához a magyarországi jazz helyzetéről és a távlati lehetőségeiről. Természetesen én az „őszintét mondtam” neki (ötöst is kapott!). Lehet, hogy ezért ment el Németországba?
1) Theácska, mióta él Hannoverben?
Hannoverben lassan már több mint 2,5 éve élek.
2) Egyáltalán mit csinál ott?
Most vagyok harmadéves hallgatója a hannoveri jazztanszaknak, jazz-ének szakon tanulok, improvizáció, kompozíció mellett zenekari gyakorlatot, stúdiótechnikát, bigband és kórusvezetést, stb…
Itt vagyok ugyancsak részese néhány projektnek, amely hannoveri zenészekkel jöttek létre, ilyen a jelenleg futó THE CHETZ szeptett formációm, ahol Chet Baker legismertebb számai előtt tisztelgünk, illetve felelevenítjük az 50-es, 60-as évek West Coast Jazz zenéjét, s azt fűszerezzük meg modern hangzásokkal, négy fúvóssal, gitár-bőgő-dob trióval, illetve itt ismerkedtem össze Viktor Bürkland észt zongoristával is, akinek skandináv jazz irányzatú számaiban néha énekelek, mint vendég, s természetesen a NANAYA világzenés új zenei kísérletem is hannoveri gyökerű.
3) Ott ismerkedett össze Jonas Pirzer dobossal?
Jonast is a hannoveri akadémián ismertem meg, egy kompozíciós órán, amit maga Julia Hülsmann (neves német zongorista-komponista, az ECM-nél jelent meg két legutóbbi lemeze) vezetett. Elég egyértelműen eldőlt, hogy nekünk együtt kell dolgoznunk Jonas-szal, mert ahogy meghallottam egy kompozícióját, rögtön, kábé fél órán belül írtam hozzá egy magyar szöveget. Aztán ebből lett először egy közös koncert, majd közös zenekar, ma meg már szinte napi szinten dolgozunk együtt a legkülönbözőbb projektekben, fesztiválokra megyünk (pl. Nizzába), együtt szervezzük a koncerteket, "networkingelünk", s jelenleg egy hannoveri jazz kollektíva alapításán ötletelünk. Jonas nem csak kiváló jazz-dobos és zeneszerző, hanem remek jó barát és munkatárs is, aki ráadásul a tavaly újjáalakult UDJ (Union Deutscher Jazzmusiker - Német Jazz-Zenészek Szövetségének) managere is, aktív alakítója és iniciátora számos jazz-zenei projektnek, támogatója a helyi fiatal zenészeknek és zenekaroknak. Jelenleg éppen együtt lógunk a brémai JazzAhead vásáron... ;)
4) Kinek az ötlete volt, hogy Németországban egy vajdasági magyar lány német zenészekkel az arab zenei világba jobban illő oud-ot használva kimondottan eklektikus muzsikát produkáljanak?
Ez igazából teljesen magától alakult így, Jonas-szal szerettünk volna egy zenekart alapítani, hogy együtt tudjunk dolgozni, az ének és a dob viszont kevés volt ehhez, zongorát nem akartunk, mert minden jazzénekesnő projektje zongoratrió + ének, a bőgőst én már jó rég kinéztem magamnak a jazz session-ökről, Johannes Kellert, s még hiányzott egy hangszer... Az irány nagyjából szintén adott volt, jazz és magyar ének, világzene, experimentális zenei kirándulás, így gondoltuk, miért ne lenne valami extrém hangszer jó ehhez, így jutott Jonas eszébe régi jó barátja Daniel Scholz, aki török utazásai során szerzett oud-jával már régóta keresett új projektet. Így aztán a német jazzdobos, a vajdasági magyar énekes, a török oud-os, meg a klezmer zenéért bolonduló bőgős kalandja elindult, körülbelül egy évvel ezelőtt... Ez lett a NANAYA ;)
5) Mikor várható a Nanaya első CD-je? Vagy inkább maradnak az internetes forgalmazásnál, mert a CD kezd kimenni a divatból?
A Daniel Scholz által vezetett Quadratisch Rekords gondozásában valószínűleg ez év végén jelenik meg első lemezünk, de internetes stream oldalakon is elérhető lesz természetesen.
6) Majd elfelejtettem a legfontosabbat megkérdezni? Mikor és hol lépnek fel?
Április 30-án „A jazz világnapja” alkalmából a Szimpla Kertben (20 óra), május 1-én Komáromban a MediaWave Fesztiválon, Iva Bittova előtt (19 óra) és végül május 2-án a Budapest Jazz Klubban (20 óra).